پناهیان خطاب به دانشجویان انقلابی و با اشارۀ به آیۀ قرآن:
"برای همدلی و همزبانی، باید با ادبیات «واقعبینانه» صحبت کنید، نه ادبیات «انقلابی»"
گزیدۀ سخنان- 4خرداد94:
1برای همدلی و همزبانی، باید با ادبیات «واقعبینانه» صحبت کنید، نه با ادبیات انقلابی/ دربارۀ مسألۀ هستهای هم باید با ادبیات واقعبینانه بحث کرد، نه با ادبیات انقلابی/ نامۀ امیرالمؤمنین(ع) به ابوموسی اشعری در محل مذاکرات: «شقی کسی است که به "تجربه" بیاعتنا باشد»/اما ابوموسای خیال پرداز فریب خورد
2چرا از ادبیاتی استفاده کنیم که برای خیلیها سوءتفاهم شود یا متوجه نشوند؟! امروز اگر بخواهیم انقلابی حقیقی باشیم باید با ادبیات واقعبینانه از انقلاب و انقلابیگری خود دفاع کنیم. این برای همه سهلالهضمتر است و اسلحۀ دشمن را از دستش میگیرد/ سخنان اخیر سید حسن نصرالله و سردار سلیمانی با این ادبیات بود
3ادبیات واقعبینانه در قرآن هم هست، خداوند میفرماید: «وَ جادِلْهُمْ بِالَّتي هِيَ أَحْسَنُ» یعنی بگوییم: «تو کدام طرف ایستادهای؟ من هم میآیم و همانطرف میایستم و همانطوری که تو نگاه میکنی، نگاه میکنم.» در این صورت هم همدلی بیشتر میشود و هم همزبانی. الان در شرایطی هستیم که واقعا به «همدلی و همزبانی» بیشتر احتیاج داریم و امکاناتش را هم بیشتر از هر زمان دیگری داریم.
4انقلابیگری معنایی جز واقعبینی ندارد و امروز واقعیتها آنقدر به نفع انقلابیگری در کنار هم چیده شدهاند که برای بیان حقایق نیاز به هیچ سخن آرمانگرایانهای نیست/ باید بگوییم: «هرکس دنبال منافع ملی، گروهی و حتی شخصیاش است، راه صحیح این است»/ در مقابل واقعبینها، خیالپردازهایی قرار دارند که زیادی خوشبین هستند و فریب دشمن را میخورند
5دربارۀ مسألۀ هستهای هم باید با ادبیات واقعبینانه بحث کرد، نه با ادبیات انقلابی/ مثلاً از «عزت انقلابی» صحبت نکنید، چون خیلیها متوجه نمیشوند یا تحریف میکنند و تهمت میزنند. بگویید: واقعبینانهاش این است که میخواهیم کارخانههای ما بچرخد. ولی اصلاً بویی از چرخش کارخانهها میآید؟!
6هنگامی که ابوموسی اشعری به عنوان نمایندۀ امیرالمؤمنین(ع) در حال مذاکره با عمروعاص بود، حضرت به او نامهای با ادبیات واقعبینانه نوشتند و فرمودند: «ای ابوموسی! کسی که به تجربه بیاعتنا باشد شقیّ است؛ إنَّ الشَّقِیَّ مَن حُرِمَ نَفعَ ما اُوتِیَ مِنَ العَقلِ و التَّجرِبَةِ»(نهج البلاغه/نامه78)/ اما ابوموسای خیالپرداز، به توصیۀ حضرت گوش نکرد و فریب خورد.
7ما میگوییم نباید به تجربه بیاعتنا باشیم. تجربه میگوید داعش را "لیبرال-دموکراسی" غرب درست کرده. امام(ره) در سخنانش لیبرالها را در کنار تروریستها و منافقین قرار میداد. «مرگ بر "لیبرال-دموکراسی" خونآشامِ غرب» برخواسته از تجربه است، نه انقلابیگری / لیبرالها همیشه مؤید تروریستها هستند/ از همان اوایلی که سوریه شلوغ شده بود، روزنامههای اصلاحطلب علیه بشار اسد و به نفع تروریستها حرف میزدند. اما بعد از اینکه عکسهای سر بریدنها منتشر شد، دیگر ساکت شدند. اما حداقل نگفتند که ما اشتباه کردیم.